Posted in Golv, Kök

Gamla trägolv i mitt hjärta

När jag var runt och kollade på gamla hus var det främst de gamla breda golvplankorna som kittlade mig. Det känns så charmigt, välkomnande och gemytligt.

I hus med torpargrund ligger vanligtvis trägolven på golvbjälkar. Tiljorna ligger sedan utan isolering nära jordmarken. Golven blir då väldigt kalla när marken är kall. Förr i tiden var man hemma och eldade om dagarna. Golvbjälkarna som gick under eldstaden spred då värme ut i golvet. Vi jobbar dagtid och har inte möjlighet att anställa en personlig eldare och var därför tvungna att isolera golven. Vilket innebar att de fina gamla golvtiljorna togs bort. Sår i mitt hjärta.

20140511-180330.jpg

Jag är ganska bestämd och beslutsam. Golvet skulle tillbaka. Pappa erkände idag att han gått och sneglat på golvtiljorna och funderat över hur tusan det skulle lyckas.

20140511-180618.jpg

Idag är glädjens dag. Hur vi gjorde går jag genom en annan dag.

20140511-181410.jpg

Leave a Reply

