Posted in Uncategorized

Nya fönster – tips

För typ 50 år sedan startade min farmor och farfar ett glasmästeri. Farfar dog väldigt ung i cancer och pappa fick axla företaget tidigt. Jobbade jämt. Min älskade mamma backade upp allt på hemmaplan. Idag är både jag och min bror delägare i företaget. Alla måltider, alla leksaker och alla fotbollsskor jag har fått är finansierade via att vi sålt glas till andra. Jag är alltså väldigt tacksam till glas.

Pappa har sålt fönster sedan han var 16 år. Han vantrivdes i skolan och fattar fortfarande inte varför politiker ska envisas med att tvinga äldre barn till skola. Det passar inte alla. Punkt! Pappa har snittat typ 70 timmar i veckan på fönster i 39 år och utan att skarva verkligheten så tror jag inte det finns någon bättre lämpad konsult i Sverige på ämnet. Han skriver gärna mosen debiteras kunden istället för momsen på fakturorna. Ingen stjärna administrativt, men fönster kan han. Finns massa fönster.

Jag har ett tips. Köp INTE plastfönster. Det är ett hån mot Sverige skogens land.

Har man ett yngre hus så ska man definitivt gå på 3-glas fönster fasta karmar och vridfönster med aluminumbekläddutsida. Det kan man inte sätta i Nederbyn. Det är ett hån mot det underbara gamla fina huset.

Finns fönsterleverantörer som tillverkar sidokantshängda profilerade 1+1 och 2+1 fönster som ser gamla ut. 1+1 innebär 1 enkelglas plus 1 enkelglas då måste man putsa emellan glasen. 2+1 innebär ett isolerglas 2-glas + 1 enkelglas.

Eftersom vi är så dubbelnördiga att vi vill använda det gamla handblåsta glaset från ursprungsfönstren i Nederbyn så bad vi 85-åriga Tore som gjort fönster i hela sitt liv att tillverka dem. Man vill ju inte sätta vem som helst på uppgiften. Deras maskiner gör att fönstren ser gamla ut samt att man har möjlighet att välja profileringen.

Sedan har pappat målat dem. Jag och Fredrik fick absolut inte göra det. Med linoljefärg Ottosson uppljusad Köpenhamnsgrön. Vi tänkte köra ockra först, men var så förtjust i den grön ursprungsfärgen.

Sedan har pappa glasat de med isolerglas 2-glas bestående av ett energiglas. (Ej tidsenligt, men vore kul att inte frysa ihjäl). Ytterbågen är sedan glasad med det ursprungliga handblåsta glaset. Jag är fullt medveten om att ett sådant här fönsternörderi ekonomiskt hade varit en omöjlighet om vi inte var i branschen. Och jag är förbannat stolt över att Nederbyn kommer få så bra och tidsenliga fönster.

20141031-210056.jpg

Och här har ni resultatet i badrummet. Som fantastiska pappa monterat när vi var borta.

20141031-210157.jpg

Leave a Reply

